Dijitalleşme, yapay zekâ ve veri temelli teknolojilerin hızla dönüştürdüğü bir çağda, sosyal ve beşeri bilimlerin bu dönüşüm karşısındaki konumu ve sorumlulukları her zamankinden daha kritik hâle gelmiştir. Bu bağlamda, “Dijital Çağda Sosyal ve Beşeri Bilim Öğrencisi Yetiştirmek” başlıklı çalıştay, dijital dönüşümün sosyal-beşeri bilimlerdeki pedagojik ve metodolojik etkilerini disiplinlerarası bir yaklaşımla tartışmayı hedeflemektedir.
ASBÜ Sosyal ve Beşeri Bilimler Fakültesi tarafından, 6 Kasım 2025 tarihinde düzenlenecek olan çalıştayda, dijital araçların sosyal ve beşeri bilim eğitimindeki yeri, yapay zekâ destekli araştırma pratiklerinin eğitime entegrasyonu, dijital okuryazarlık, veri etiği, platform temelli araştırma süreçleri ve öğrencilerin dijital yöntemlerle tanışması gibi konular çok yönlü olarak ele alınacaktır.
Yapı ve Oturumlar
Çalıştay, iki ana oturum şeklinde kurgulanmıştır:
Sabah Oturumu
Başlık: Araştırma Süreçlerinde kullanılan Dijital Yöntemlerin Eğitim ve Öğretimi Oturumu
Bu oturumda, nitel ve nicel veriye dayalı dijital araştırma süreçlerinin sosyal-beşeri bilimlerdeki yerini ve bu süreçlerin öğrencilere nasıl öğretilebileceğini tartışmaya açacağız. Konular arasında yapay zekâ destekli analiz, dijital etnografi, veri görselleştirme ve açık kaynak araçlar yer almaktadır.
Nitel ve nicel veriye dayalı sosyal-beşeri bilim araştırma süreçlerine yapay zekâ, dijital analiz araçları ve platformların kullanımı öğrencilere nasıl öğretilebilir, yöntem derslerinin tasarımı nasıl güncellenebilir, pratik beceriler nasıl kazandırılabilir? gibi sorulara yanıtlar aranacaktır.Öğleden Sonra Oturumu
Başlık: Eğitim-Öğretim Süreçlerinde Dijital Araçların Etkin Kullanımı Oturumu
Bu oturumda, dijital çağın öğrencileri için eleştirel düşünme, yazma becerileri, anlatı biçimleri ve platform tabanlı üretim kültürü gibi meseleler değerlendirilecektir. Aynı zamanda öğrencilerin dijital araçlarla bilgi üretme süreçlerine dair pedagojik yaklaşımlar da ele alınacaktır.
Öğrenciler yapay zekayı ve diğer dijital araçları kendi eğitim-öğrenim süreçlerine nasıl entegre edebilirler, bu kapsamda nasıl teşvik edilip yönlendirilebilirler? Akademisyenler kendi verdikleri çeşitli derslerde yapay zekayı ve diğer dijital araçları nasıl entegre edebilirler, ölçme ve değerlendirme süreçlerinde nasıl kullanabilirler, ödevleri ve sınavları nasıl tasarlayabilirler? gibi sorulara yanıtlar aranacaktır.Katılım Yapısı
Her bir oturum, masa etrafında yürütülecek tartışmalar şeklinde planlanmış olup, her masada bir oturum başkanı ve bir raportör yer alacaktır. Çalıştayda toplamda 10 masa etrafında yürütülecek tartışmalara, her masada yaklaşık 10 katılımcı yerleştirilmesi planlanmaktadır. Katılımcılar, önceden belirlenen sorular çerçevesinde deneyimlerini paylaşacak, iyi örnekleri tartışacak ve öneriler geliştirecektir. Çalıştay sonunda tüm masaların çıktıları derlenerek bir rapor hâline getirilecektir. Katılımcı olmak isteyenlerin, akademik unvanlarını, kurum bilgilerini ve katılım motivasyonlarını içeren bir e-postayı dogucan.bayram@asbu.edu.tr adresine göndermeleri gerekmektedir. Lisansüstü öğrenciler de başvuruda bulunabilir.
Neden Bu Çalıştay?
- Dijital dönüşümün sosyal-beşeri bilimlerde pedagojik karşılıklarını tartışmak
- Öğrenci yetiştirme süreçlerinde dijital araçların bilinçli kullanımını teşvik etmek
- Sosyal bilimlerde dijital yöntemlerin eğitimi konusunda akademik bir çerçeve sunmak
- Kurumlar arası deneyim paylaşımını mümkün kılmak ve sürdürülebilir bir diyalog başlatmak
